Wegversmallingen

Soms is de weg versmald door het plaatsen van paaltjes op de rijbaan. Er kunnen bij deze wegversmallingen verkeersborden geplaatst zijn, die regelen wie het eerste door de wegversmalling mag rijden. Het kan ook zo zijn dat er geen verkeersborden geplaatst zijn die regelen wie het eerste door de wegversmalling mag rijden.
De laatste mogelijkheid wordt steeds vaker toegepast. Waarom denk je dat dit gebeurt? Als er bij een wegversmalling verkeersborden zijn geplaatst en het verkeersbord aan jou kant zegt dat jij als eerste door de wegversmalling mag, wat gebeurt er dan in de praktijk? Je kent de situatie en je weet dat je eerst mag en je rijdt door zonder af te remmen. Wegversmallingen zijn meestal geplaatst als een snelheidsremmende maatregel. Als de snelheid niet omlaag gaat, heeft de wegversmalling als snelheidsremmende maatregel niet veel zin. Wat gebeurt er nu steeds vaker; er worden wegversmallingen gemaakt zonder te regelen wie als eerste door de wegversmalling heen mag rijden. Je moet de wegversmalling dan rustig naderen omdat je niet uit de verte kan zien of er vanaf de andere kant iemand nadert en als dat zo is of deze jou voor laat gaan.